Dziś chcemy porozmawiać z Wami na temat wyeksploatowanych baterii samochodowych.
Eskperci twierdzą, że do 2030 możemy mieć 1,5 mln ton ogniw z baterii samochodów elektrycznych po okresie eksploatacji. Zebrane baterie są sortowane, w celu wyodrębnienia tych, które nadają się do ponownego użycia oraz te, które wymagają recyklingu.
Aby przetworzyć zużyte baterie litowe, konieczne jest ich najpierw rozebranie na elementy, a następnie rozdrobnienie, co prowadzi do powstania „czarnej masy”. Istnieją różne procesy chemiczne, które umożliwiają odzyskiwanie surowców z tej substancji. Jednakże, do tej pory, te procesy były bardzo energochłonne i generowały duże ilości soli, które wymagały utylizacji. Ponadto, ilość surowców, która można odzyskać w ten sposób, nadal jest niewielka.
Odzyskany ołów może zostać wykorzystany do produkcji nowych baterii, a miedź może być użyta do produkcji kabli i innych urządzeń elektrycznych. Trzeba pamiętać, że recykling obniża ślad węglowy metali wykorzystywanych do produkcji baterii o co najmniej 25% w porównaniu z pozyskiwaniem ich ze złóż naturalnych.