Przyjęta w 2022 r. Ustawa o ograniczeniu inflacji (Inflation Reduction Act, IRA) ma globalne konsekwencje dla rywalizacji ekonomicznej między USA a Chinami. Nowe przepisy zakładają ograniczanie dostępu chińskiej motoryzacji do amerykańskiego rynku poprzez subsydia, co może skierować chińskie zasoby na zdominowanie rynku europejskiego.
Dla Europy Środkowej oznacza to zagrożenie dla jej roli jako hubu produkcji samochodów, szczególnie w dziedzinie elektromobilności. Dotychczasowe bliskie interesy Niemiec i Europy Środkowej w motoryzacji mogą się oddalić, gdyż niemieccy producenci aut są przeciwni ograniczeniom dla samochodów z Chin. W sektorze motoryzacyjnym UE, od dawna dominują samochody spalinowe, a branża ta generuje wysoki bilans handlowy. Chińska ekspansja w obszarze elektromobilności i rozwój własnej technologii stanowi jednak zagrożenie dla Europy Środkowej, która jest głównym producentem aut sprzedawanych w UE.
Chińczycy skoncentrowali się na rozwoju aut elektrycznych i wykorzystują subsydia oraz politykę przemysłową, aby opanować cały łańcuch wartości w tej branży. Ich strategia przemysłowa „Made in China 2025” skupia się na zdobyciu dominującej pozycji w segmencie aut elektrycznych. Dzięki temu chińscy producenci zdobyli znaczną część łańcucha dostaw w branży elektrycznej w krótkim czasie.
Jesteśmy ciekawi, co czeka przyszłość elektromobilności.