Obecnie znamy trzy głównie metody odzyskiwania materiałów z zużytych akumulatorów litowo-jonowych stosowanych w samochodach elektrycznych. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Recykling pirometalurgiczny – w tym procesie cenne metale stanowiące składniki akumulatorów są poddawane wysokotemperaturowej obróbce, co pozwala odzyskać zużyte materiały w postaci stopu konkretnych metali.
Recykling hydrometalurgiczny – w tym przypadku pierwiastki poddawane są wymywaniu, a następnie dzięki reakcjom fizyko-chemicznym są wychwytywane z powstałego roztworu.
Recykling częściowy – proces częściowego odzyskiwania materiałów z akumulatora z zachowaniem części katody akumulatora i jej regeneracją.
Wszystkie te metody są znane światu już dziś, jednak wciąż mamy wiele do zrobienia w kwestii efektywności energetycznej różnych technologii recyklingu akumulatorów.
Zapewnienie odpowiedniego procesu recyklingu akumulatorów litowo-jonowych to nie tylko kwestia ochrony środowiska, ale również szansa na otrzymanie wartościowych surowców, które mogą być ponownie wykorzystane w przyszłych procesach produkcyjnych. Dlatego też, kontynuowanie badań nad bardziej zaawansowanymi technologiami recyklingu akumulatorów, będzie kluczowe dla przyszłego rozwoju motoryzacji elektrycznej.